söndag 12 september 2010

Tillbaka från Wales

Vilka dagar jag har haft i Wales! I torsdags så kom jag fram runt lunch och mötte upp Roger inne i Carmarthen för lite mat innan vi åkte hem, drack the och gick med hundarna. På kvällen var vi iväg och tränade med Simon. Miss Fine gick på linje ihop med Rogers fieldtrialchampion Ruby och Simon openhund Gilly. Vissa saker fungerade över förväntan och andra inte, men det kändes som om jag var på rätt ställe för att få hjälp med att vända på det som inte funkade. Branwen gick ihop med Fred och med tanke på vilken basicnivå hon ligger på så överraskade hon mig. Terrängen var inte den lättaste och hon jobbade jättefint på markeringarna. Kvällen avslutades med lasagne, sticky toffe pudding och en massa hund och fieldtrialprat.

På fredagen när jag vaknade öste regnet ner utanför. Efter morgonpromenaden genom hagarna var det bara att tända brasan i stugan och försöka få kläderna att torka lite. Efter en kopp the stack vi ut och tränade basic grejer. Vi preparerade marken innan vi hämtade ut hundarna. Vilken träning! Roger är så duktig på att se detaljer och jag fick med mig massor med små saker att tänka på. Dessutom hittade vi bra lösningar på det som inte funkade perfekt under torsdagen och hur jag kan bygga vidare.

Med Branwen hade jag nog det bästa träningspasset någonsin! Inte för att hon gick perfekt utan för att det gav mig mest med hur jag ska hantera henne och se vart vi ligger och inte minst hur jag ska gå vidare. Jag vet flera saker som jag skulle vilja ha annorlunda men har inte riktigt vetat hur jag ska göra men nu känns det bara så bra!

Lördagen var vi iväg för en walkupträning i sockerbetor med partridge. Med tanke på bristerna under torsdagens lilla walkup hade jag inte så stora förväntningar utan räknade mest med att gå med i linjen, men jag blev riktigt positivt överraskade. Två apporter gjorde hon jättefint. Rakt ut i rätt område och ner med näsan i betorna och pick. Efter pausen fick Branwen följa med ut istället för att gå fot. Jag hade tänkt ha henne i kopplet och bara låta henne gå med medan det sköts fågel. Fick rätt så snart order av Roger att ta av kopplet. Om hon knallar får du väl ta i det tyckte han. Sagt och gjort. Kopplet av men hon försökte inte knalla en enda gång. Gick fint vid min sida hela tiden, även när de föll fåglar, och satte sig ner när någon hund skickades.

Igår kväll kom jag tillbaka till York. Richard Hinks, Anette Clarke och en dam som jag tyvärr glömt namnet på var här och åt middag. Mike Mulch var här från Holland för att starta en hund på på trial också så vi blev ett stort sällskap.

Inga kommentarer: