onsdag 15 september 2010

Reflektioner

En sak jag tycker kan vara svårt när man tränar hund är att man vet hur man vill ha det, men inte hur man ska få det så. När jag var nere hos Roger fick jag så bra hjälp med hur och jag tycker det går framåt hela tiden. På provet igår såg jag hundar som inte stannar på stoppsignal och/eller som fortsätter springa på söksignal. Så mycket mer effektivt arbetet hade varit om hundarna 1. stannade på stoppsignalen och 2. söker på det stället de blir anvisade och inte överallt. En annan sak som blev jättetydlig är att handlern måste markera ordentligt, vilket i och för sig inte är det lättaste i sockerbetor, och tänka på vinden.

En av hundarna skickades igår på en fågel. Handlern blåste stopp på hunden och gav söksignal (ska väl tilläggas att hunden inte verkade vara den mest vältränade) och hunden gjorde ett stooort sök. Dessvärre hade handlern missbedömt avståndet rätt så grovt och hade dessutom vinden på fel sida. Inte de rätta förutsättningarna för att hitta något då.

Det är så skönt att se andra handla sina hundar och förhoppningsvis kan man lära sig något av dem istället för att behöva göra alla misstag själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Gun & dogsen här, så kul du verkar ha det. Borsett från äckelpäckelhundmaten förstås ;-) Du skriver om stoppsignalen... ja herregud vad vi tragglar. Funkar på nära håll men när det är skarpt läge så hinns det inte med tycker den unga damen... suck. Dummyn måste tas in kvickt som fasen – kan ju vara skammad :-) Jaja det är väl bara att träna på... Ha så gött och trevlig helg!!!