tisdag 14 september 2010

Då har jag gjort det också

Idag har Peter och Pippa dömt ett All age stake och jag följde med och fick gå i linjen. Det var 14 startande hundar. På ett All age stake så kan det finnas både novicehundar och FTCH och däremellan. Dagens prov gick i sockerbetor på partridge. Det var inte jättegod tillgång på fågel men det funkade rätt bra i alla fall. Hundarna började rätt snart foula ut sig en efter en. Efter första rundan tror jag det bara var fem kvar, och rätt snart hade den siffran minskat till tre. Då sköts en fågel som hamnade ute på den harvade jorden som börjar springa samtidigt som en annan troligen död skjuts rakt fram. En hund försöker knalla, nästa hund skickas därefter men hittar inte fågel. Andra hunden skickas men hittar inte heller. Domarna kan avsluta provet med att själva plocka upp fågeln som hundarna skickades på och kunde konstatera att ingen gick till pris.



Tillbaka till bilarna verkade stämningen ändå vara rätt god. Det bjöds på lite dricka av olika slag och tilltugg. Sen blev det dags för samling. Mannen som hade hand om provet (som för övrigt dömde på svenska Goldenspecialen i somras) meddelade att prisutdelare skulle den som hade rest längst få vara. Jag undrade vilken stackare som rest längst för att gå på ett prov där ingen lyckades gå till pris. Men den uppgiften var visst min, även om jag ansåg att 1,5 timme till provet inte varit så lång men han menade inte så... Gun's Choice tilldelades mr Russel Hodgens Partridge Flush of Russjancoe. Domarna avtackades och även Gamekeepern. Så nu har jag gjort det också, varit prisutdelare på engelskt fieldtrial. Dagen avslutades med lunch på puben i byn.

Eller avslutades och avslutades. Sen åkte vi hem och jag gick ut och tränade mina fina hundar. Har ju en del att jobba på efter besöket i Wales, men vi är på god väg och det är kul när man ser att det går framåt!

1 kommentar:

Yours Truly sa...

Du är bara för go´!