måndag 6 september 2010

Novice stake på Arkengarthdale


Idag har jag kunnat följa med på ytterligare ett prov. Ännu ett novice stake, denna gång arrangerat av Three Ridings Labrador Club. Det var grouse och kaniner som sköts. 12 hundar till start, två till pris. Några hundar åkte ut på att de blev eyewipade, någon på first dog down och så någa b-apporter.

Flera av hundarna åkte ut på en jättesvår apport. Två grouse sköts precis på kanten av en platå. Först skickades en hund som inte fick hem fågeln och kallades hem. Nästa hund hittade den första som låg precis bakom kanten på platån. Tre hundar åkte sedan ut då ingen av dem hittade fågeln trots att de var i området där domaren sa "that's your area". Till saken hör att hundarna inte skickades från det ställa de markerat och när hunden kommit kanske tio meter från föraren kunde föraren inte längre se något av vad som hände förrän hunden dök upp på helt fel ställe. I slutänden åkte hundarna på att domarna hittade fågeln, nedanför plåtån och helt fel i vind där domaren anvisade föraren rätt område. Jag var så glad att jag bara var publik, hade inte velat få en sån apport...

Vann gjorde mr Dave Latham med Delfleet Neon of Fendawood och andra vinnare blev mr L.A. Earl med Happy Sand Piper.

Dagen har varit väldigt blåsig men min nya fina tweed höll mig varm och Peter fixade in mig att gå mitt i linjen så dagen har varit rätt bra i alla fall!

Marken var full med kaninhål.

Delfleet Neon of Fendawood

Gemma med en runner från andra sidan staketet


Happy Sand Piper


Linjen

Tweedshot Teddy of Twigvalemoor

Inga kommentarer: