onsdag 26 september 2007

Simning

Igår kväll var på då på första simningen på Norsholms Rehab. Vi fick träffa trevliga Lotta som hjälpte oss.

Vi var lite tidiga eftersom jag trodde det skulle ta längre tid än 20 minuter att åka dit. Men medan vi satt i väntrummet så kunde vi genom ett stort fönster titta på hunden som simmade innan. Ljudet ekade lite lustigt mellan rummen och Mingla började med sina låga moffande. Hon fick då sitta i mitt knä för att se in och det var någon som blev fascinerad. När det så blev vår tur så hade hon bråttom in. Först fick vi berätta och sätta Lotta in i Minglas fall, förutom det som stod i hennes journal. Sen gick vi äntligen in i simhallen. På med flytväst och två linor. Första gången (/-erna) används två linor för att hunden inte ska börja klätta på bassängkanterna och skada sig.

Vi gick upp till rampen och Lotta skulle hjälpa Mingla att göra en lugn igång medan jag så fort Mingla fåt alla fyra tassar i vattnet skulle gå bort till andra änden och locka. Jag fick en vattenleksak och då kom hunden direkt. Så vi simmade ett antal längder, sen fick Mingla vila på Lottas arm. Hon visade hur man skulle hålla hunden, för att stoppa hundens simreflexer. Sen simmade vi igen.Det gick så bra att Lotta tog bort sin lina och "vi" simmade själva. Mingla fick bitvis ha en leksak i munnen och bitvis förde jag den framför henne. I vändningarna fick jag använda ytterligare en leksak för att få hennes uppmärksamhet och vända henne. Men hon var jätteduktig. Efter en liten stund gick vi runt poolen och gick upp för att vila. Mingla var väldigt ivrig att gå i vattnet igen och efter en liten stunds vila fick hon som hon ville. Vid igången sa Lotta att jag skulle vara beredd så att inte Mingla själv tog sig i för fort och på så sätt skadade sig. Vi simmade några längder till innan vi gick upp. Mingla blev avduschad och torkad.
Sen gick vi in i behandlingsrummet och fick lite papper på simträningen och så visade Lotta hur jag skulle massera, sträcka och böja benet. Några aktiva ståövningar fick vi också som ska hjälpa Mingla att bygga upp muskulaturen.

När vi var klara, och bokat in träningsgånger och "uppkörning" av simkort för att få gå dit själv och simma med hunden, så sa hon att så duktig som Mingla var brukade de inte vara första gången och det märktes att hon simmade mycket. I vårt lilla simhäfte där simningen fylls i blev siffrorna 2-2-2 vilket innebär att hon simmade 3x2 minuter. Vanligtvis ligger första gången på 1 minut i stöten men Mingla såg så pigg ut tyckte hon.

När jag skulle ta på mig skorna igen så stod Mingla och försökte krypa under dörren (det är en springa på 1-2 dm) och tillbaka in till poolen. Men hon får vänta några dagar, denna vecka var det fullt men i nästa vecka ska vi simma två gånger.

Idag skulle jag vara uppmärksam på ökad hälta eller stelhet, speciellt när hon legat och sovit, men dagen har i alla fall börjat bra. Inget lustigt på promenaden. Nu ska hundarna få frukost sen blir det lite aktiv ståträning också.

(Hade kameran med mig, men kom av mig helt så det blev inga kort. Ska försöka fixa det nästa gång...)

Kommentarer
Moa:Får lite ont i magen när jag läser inlägget. Precis likadant var det för oss när vi började Lucas rehab. Snälla Lotta, träning 3x2 min och uppkörning efter några gånger... Lucas älskade som tur väl var att simma och sprang (på tre ben) ner i bassängen och bara simmade runt, runt så länge han fick
Kathrine Gunby:Godt vi har hunder som liker å svømme. Håper virkelig benet blir bra. Hvordan er skaden skjedd? Kos deg på svømming videre Mingla.
Ulrika med Russin:Det är så kul att läsa im er och att Mingla är så pigg och glad. Är det vanligt med simning för hundar i Sverige. Här finns det inte så vitt jag vet, men jag ska fråga (bara för att jag är nyfiken) vetten i morgon. Det är dax för vaccin igen.Ha det braKramar

Inga kommentarer: