onsdag 3 januari 2007

Sök och stoppsignal

Det var ett bra tag sedan Mingla sist fick hämta dummies. Efter att kursen i höstas tog slut har hon nästan bara fått träna passivitet och fotgående. Avlämningar har hon fått göra några stycken mest som belöning när hon har varit tyst och snäll. Men idag var det dags. Jag hittade ett perfekt ställe för ett sök och lämnade hundarna i bilen. Det var inte populärt men de tystnade snabbt. Sökområdet var i en liten dal med ett större dike på höger sida och en brant efter det. På vänster sida var det en liten bit öppet och sen snart brant uppåt. Passade på att dela upp färgerna på dummiesarna så jag hade koll på var hon hade hittat. Två dummiesar hamnade på andra sidan diket och två upp i backen på vänster sida. Tre dummiesar framåt. Gick tillbaka till bilen, kopplade hundarna och släppte ut dem. Sen satt vi där vid bilen och inte gjorde ett dugg. När vi gick upp till söket fick Mingla gå lös och trots att hon är ivrig så gick hon kvar vid min sida medan Sim fick traska med i kopplet.

När jag släppte Mingla for hon iväg. Det som jag trodde skulle bli svårt var dels de långt ut eftersom hon gärna söker bara nära, men framför allt var jag osäker på de som var på andra sidan diket. Första dummyn kom från den sidan. Hon tog in fyra av de sju dummiesarna innan Sim fick ta resten. Mingla har blivit duktig och sitter kvar okopplad medan Sim jobbar. Ska bli spännande att testa hur hon gör när det är andra hundar som jobbar...
På eftermiddagen tog vi ett kort stoppsignalspass, vilket hon tycker är jätteroligt. Jag hade med mig bollen och ska bara lite kort påminna om stoppsignalen som inte använts så mycket under jul och nyår innan vi tar tag i stopp-inkallning-stopp igen som vi har påbörjat lite förut. Jag är så förvånad för jag trodde inte att någon hund skulle tycka stopp signal är roligt, men näst efter dummiesar så är hon mest på allerten när det är stoppsignal på gång.
Annika och Harry kom hit på eftermiddagen och det blev en tur i skogen innan matte skulle på möte och Annika till en kompis. Sim och Mingla fick göra ett besök hos Diezel under tiden, vilken jag inte tror de hade något emot.

Inga kommentarer: