torsdag 11 januari 2007

Liten Mingla med stor fågel

Idag har vi haft besök av Sofie och Malle, lite träningssällskap i skogen. Sofie hade med sig en duva och en mås och så gav vi oss ut. Jag började med att lägga samma sök till Mingla som jag gjort tidigare. Den lilla tjejen låg så snällt kvar medan jag lade ut söket och gjorde sen ett kanonjobb. Hon har inga problem att komma ut långt, hon är snarare för långt ut ibland.

Sim fick plocka in lite dummiesar också. Han har blivit väldigt lugn och tyst också. Det går att binda upp honom medan jag jobbar med Mingla och han ligger snällt och tittar på. Det tar sig!

Sen fick Mingla testa att bära fågel. Duvan var inga problem. Först när hon skulle ta upp den var den lite lustig. Hon har inte sett fågel sedan apporteringskursen tog slut i oktober. Den stora bedriften var att bära hem den stora måsen. Hon fick knappt in den i munnen, men en fördel med henne är att hon inte ger upp. Efter en liten stund kom hon travande med måsen.

Jag funderade lite på hur det ska bli på prov sen, tror inte det är några problem att få henne att ta stora fåglar vid markeringar, frågan är hur det blir vid ett sök. I värsta fall så nobbar hon den för att hon inte får upp den, eller så kommer hon stå och se ut som om hon tuggar för att hon försöker få ett grepp. Måsen blev kvar i min frys så förhoppningsvis så kanske vi kan lära oss att bära stor fågel tills provet.

Efteråt tittade vi runt i djuraffärer och Mingla fick sin vikt kontrollerad. Går stadigt uppåt. Jag och Sofie åt chinamat och sen så fick Malle sig en genomgång med saxen inför Mjölby. Hans päls växer något enormt. Han har blivit jättefin så det kan inte gå annat än bra i Mjölby för honom. Och vi ska heja på.

När kvällen kom sov vovvarna gott så matte kunde sitta ifred med de sista uppsatserna att läsa igenom och kommentera. På kvällen började snön falla, kände att det var rätt mysigt. Bara den inte ligger kvar för länge. Men det gör den nog inte... Det är ju rätt varmt ute. Men två centimeter är det nu...

Inga kommentarer: