måndag 22 november 2010

Lite av varje

Tillbaka i York igen efter några härliga dagar i Wales. Internettillgången var lite begränsad och efter att jag kom tillbaka till Keepers Cottage har det varit fullt upp.

Vi har haft några härliga dagar med promenader, umgänge och hundträning, även om vädret hade kunnat vara bättre. Ena dagen var vi uppe på en moor tillsammans med Roger och hundarna fick långa markeringar nerför en brant bank, över två bäckar och uppför en bank. Ingen lätt terräng vare sig att ta sig fram i eller att hitta dummiesar i, men fantastiskt att få träna sin hundar i. Miss Fine är en sån härlig hund och jag fick återigen höra att hon skulle kunna vinna prov. Men först behöver vi få ordning på stoppsignalen som har blivit en ond cirkel eftersom jag stirrat mig blind på fel saker och missat uppenbara saker. Vad skönt det är då med andra som kan se saker ur ett annat perspektiv, och vad självklart vissa saker känns när någon påpekat dem. Bra träningskamrater behöver vi alla, och jag har världens bästa!

I helgen var Mike Mulch här igen med Goose och startade på ett novice. En tredjeplacering blev det men Goose hade gjort ett bra jobb och fick många positiva kommentarer av folk runt omkring. Nu blev Goose kvar för att startas av Peter på några fler prov innan säsongen är slut.

I samband med överlämnandet av hunden och tillbehör kom pass och rabiesvaccination på tal. Mike påminde Peter om att den måste göras inom ett år så att inte blodprov och sånt behöver tas om. Kändes som att jag fick eld i baken. In på rummet och leta reda på mina hundars pass. Och vilken tur! Branwens vaccination var tvungen att göras om innan onsdag. Hade ju kunnat bli jobbigt om jag missat det. Passade på att förnya Miss Fines också så att det inte kommer mitt i dräktighet eller nått sånt eftersom hon ska paras med Tar (Lakedown Tarw Du) så fort hon börjar löpa. Och så blev det tid bokad för att få avmaskningen och stämpeln passet gjorda inför hemresan.

Fick härliga nyheter hemifrån idag också! Janne och Red har tagit cert på prov i Danmark. Det är säsongens andra cert, det andra tog de för ett par veckor sedan på a-prov i Sverige. Nu väntar Svenska Retrievermästerskapet och senare Danska Elitpröve som de är kvalificerade till. Vi stannar till i Danmark på vägen hem från UK efter Brittiska Championshipet och hejar på dem!

Red hoppar staket på Björkåsen i våras, nu på provet hade han hoppat
över staket till hjorthägn på 1,50 m utan problem.

En sak man inte längtar efter är vädret hemma i Sverige. Rapporterna säger ju snö eller snöblandat både nu och då. Här nere är det vissa dagar rätt kallt men andra dagar är temperaturen riktigt skön och inte ens jag fryser. Idag har jag skurat plattorna i kenneln ackompanjerad av fågelkvitter. Känns inte som mitten/slutet av november.

Inga kommentarer: