lördag 4 augusti 2007

Lördagen den 4 augusti 2007, dagen som blev vår dag

När jag skriver det här sitter jag på min madrass, bak i den lånade Fiat Doblón och ska snart sova. Bilen står parkerad på ängen vid Flathult och det var på samma ställe som denna underbara dag började.

Vi kom på fredagskvällen, umgicks lite och gick sen och lade oss. Klockan sju skulle väckarklockan ha ringt, men av någon anledning uteblev det. Dock vaknade jag två minuter senare, gick en promenad med Mingla och sedan mot frukosten, som följdes av invigning av Flatterhafts årsträff. Trumpet saknades så Karin Friberg, Kennel Gilliams Gold, öppnade med att sjunga nationalsången. Domarna presenterades och även de övningar som skulle pågå under dagen. Trimning för den som ville ha hjälp, debutantrutan där Bittan ?? från Kennel Bez Ami förklarade och gav tips, och så de olika rutorna där grundomgången kampen om utmärkelsen Flatterhaft mästare skulle gå.

För att inte få för långa köer fick de tävlande följa med olika domare och starta på olika ställen. För mig och Mingla blev det på Anna och Jonas dirigeringsruta. Vi valde lätt som en plätt, vilket jag är väldigt glad över. Mingla verkade nog dock tycka det var lite för lätt för hon gjorde sig redo att dra iväg lååångt bort. Men vi löste den. Sen vidare till en markeringsstation. Där fick man välja enkel, dubbel eller trippel som skulle hamna i ungefärlig linje med varandra. Lite vågat måste det ju bli, så en dubbel blev vårt alternativ. Min vackra lilla kloka hund var så duktig! Tog båda två jättesnyggt, och de där avlämningarna – var kom de ifrån??

Nästa ruta blev en ytterligare dirigeringsruta. Här gick vi på öppenalternativet. Inget snyggt rakt skick här heller, men hon löste uppgiften, kom tillbaka med dummyn och åter igen en snygg avlämning. Fjärde rutan var något som jag trodde Mingla skulle bli mer konfunderad över. Närsök… på gosedjur! Det alternativ som gav lite högre poäng tillät inget tjafs, inga byten men gärna snygga avlämningar. Mingla plockade in sex av dem, jag fick henne snyggt att stanna i rutan, men två gosedjur underkändes. Den ena skakade hon och därmed dödade. Den andra bytte hon.

I rutan efter så blev jag nog lite övermodig. Först fotgående och sen markering. Fotgåendet gjorde hon bra, mycket bättre än på LRM förra veckan. Väl framme vid markeringen så valde jag en trippel, hon är duktig på markeringar så jag tyckte det var ett bra tillfälle att prova. De två första tog hon bra, men den tredje löste hon inte själv. För att lyckas fick vi hjälp att visa den så att hon kunde hämta in. Fick beröm för att hon är en duktig markör.
Vid söket var det kö, så vi gjorde enkelmarkeringsstationen innan vi gick och tog lite fika. Här satsade vi på Elit. Mingla gav sig ut i rätt område, hitta inget, kom tillbaka en bit och sen ut. Jag fick hjälpa henne med söksignal (poängavdrag) och då löste hon det. 22 poäng av 30 möjliga (tror det var max)!

Söket fick vi då stå och vänta på. Hunden före plockade in ett par och försvann sedan för ett dopp i vattnet i andra änden av rutan. Grattis tänkte jag, och var nästan säker på att Mingla skulle göra samma sak. Men hon började söka. Plockade in flera dummiesar varav en var så stor och tung att jag blev snopen av tyngden när den hamnade i min hand. Bada hade hon inte gjort. Den stora dummiesen hade legat någon meter från vattnet, men Mingla hade valt bort vattnet och gjorde sitt jobb.

Kände mig jättenöjd med dagens övningar. Dirigeringarna gick ju inte så bra och trippeln var ju lite i svåraste laget men men. Trevligt hade det ju varit och ett bra övningstillfälle.
Det drog ihop sig mot final, men innan finaldeltagarna avslöjas så delas lite VP:n ut. Första utropet var för bästa unghund, Hobbes VP??, något som vanligtvis var väldigt svårt att komma fram till men som denna dag var självklart. Nr 14. Och vem var det? När jag kom på att det var vårt nummer blev jag nästan tjutfärdig. Vår första riktiga årsträff (förra året blev i stort sett bara söndagen och Mingla var 12 veckor) och vi fick med oss ett vandringspris hem. Wilmas HP ges till den bästa hunden utan jaktmerit och det gick till nr 14. Ett VP till!! Kunde inte hjälpa det att ögonen kändes fuktigare än innan. Min lilla älskade bruning, två VP!? Bland alla dessa duktiga hundar…

Innan prisutdelningen var över så hade jag ytterligare ett. Lugn & fin, kennelns VP till bästa förare. Jag vet inte vad jag ska säga, det känns som om vi vunnit hela världen. Storslam!
Tack till alla för alla gratulationer och fina ord om min hund. Och inte minst till domarna som gillade oss.

Och Anneli, jag är så glad och tacksam över att du anförtrott mig denna hund, för mig är det den mest fantastiska hund som finns! Det är med stor stolthet som jag vet att hon har FLATTERHAFT som prefix.

Nu ska jag sova, och i morgon njuta av ytterligare en dag på Flathult, med utställning. Nu har jag ytterligare en anledning att längta tills det är dags att flytta hem till Norrköping. Fågeln och tavlan ska få hedersplatser och jag ska minnas lördagen den 4 augusti 2007 som vår dag.

Kommentarer

Moa:Vad härligt att läsa! Grattis!
S, Thyra & Lhine:Kul när man får belöning för sitt arbete!!! GRATTIS!!!
ulle o mio:Haloj!! O Suuupergrattis till storslam på årsträffen ni va kanonduktigakram ulle o mio

Inga kommentarer: