torsdag 28 oktober 2010

Three Ridings openstake

Egentligen skulle jag ha jobbat igår. Men så blev det bestämt att Inga-Lena skulle komma hit tisdag kväll och sova över för att ha närmare till ett prov. Amy skulle egentligen haft en egen dag men erbjöd sig att jobba istället så jag kunde åka med. Det var jätteskönt att ha någon att prata lite svenska med här!

Jag har varit på prov som Three Ridings ordnat tidigare i höst och blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att sköta nummerskyltarna. Vissa klubbar delar, förutom nummerlapp att sätta runt armen, ut stora träskivor med siffror på som de tävlande bär med sig under provet. När de kommer fram till ett domarpar så överlämnas skivorna till skylthållaren som sedan ser till att rätt nummer visas och galleriet kan på så sätt hänga med i vilken hund som utför vilken apport. Måste säga att jag nog lyckades rätt bra, det var tydligen vanligt att de tävlande glömde skivorna antingen när de skulle in eller oftast när de skulle ut. Men jag fick inte kvar en enda, de tävlande kunde inte passera mig åt något håll utan att jag artigt bad "Can I have your board, please" eller "here's your board".


Fick se några fina apporter (bland annat den runner som finns bild på i föregående inlägg), när 17 hundar varit inne på linjen hade bara en enda åkt ut. Terrängen var mestadels jordbrukslandskap och lite skogspartier. Rödben, fasan, duvor och stora harar sköts, till viltbärarnas stora fasa och jag var rätt glad över min syssla. Många är nyfikna och kommer fram och pratar när de får reda på att man är svensk och likadant är det flera som jag nu träffat ett par gånger och de hälsar hjärtligt på samlingarna. Engelsmännen är väldigt öppna och trevliga, stämningen på de trials jag varit på hittills har varit så otroligt välkomnande.

I morgon bitti sticker jag tidigt iväg för att titta på ett två-dagars openstake. Det har varit planerat länge och jag kommer vara med båda dagarna. Det B&B som jag ska bo på har enligt hemsidan internetaccess så jag kanske kommer det en uppdatering i morgon om det finns tid till det.


Startfältets enda golden Charordcot Bishops Cosmo
Alan Schofields Eastdale Harry

Ricky Ross Moloney sänder sin Tagabea Flame of Ribblesdale

Inga kommentarer: