måndag 2 april 2007

Inte många dagar kvar

Uppdaterad:Idag har vi testat det knep som Maria tipsade om igår, när det gäller stopsignal på längre håll. Mingla verkade fatta det så nu ska vi "nöta" in det, vilket för hennes del innebär att påminna henne ett par gånger. Problemet var att Mingla gärna springer mot mig innan hon stannar om jag blåser stoppsignal på långt håll. Tipset gick ut på använda en bollkastare/Chuck it för att få ut bollen. Första gången blåste jag och kastade direkt. Andra gången hade hon fattat och satte sig ner när jag blåste, även att hon var lååångt ut. Härligt när man får saker att funka...
Nu är det inte många dagar kvar tills vi åker till Flathult för några dagars drillning av Janne Wiberg och Birgitta Staflund-Wiberg. Ska bli så himla kul att komma iväg lite. Ändringar i schemat då Daniel måste jobba, så Sim ska vara hos Bea, vilket hon inte är ett dugg ledsen över. Hon älskar att ha Sim, och jag tror Sim trivs riktigt bra med henne också.

Igår var vi på flatklubbens samträning, och Mingla gjorde ett kanonpass. Vi började med markeringar, avstånd och svårigheter beroende på hunden. Sen gick vi in i skuggan, i alla fall så hundarna fick jobba i skuggan. Det märktes att värmen tar på hundarna nu, innan de blir vana. Vi lade ut sjutton dummiesar på ett sök till våra fem hundar och först fick lilla Holly hämta in, medan hon fortfarande visste vad som hände. Både matte och Holly är jätteduktiga och de lär sig massor hela tiden. Sen skickade vi andra våra hundar varsin gång, så fick de både jobba och massor passivitet. Mingla gjorde kanonsök, jag var inte med och lade ut dem men enligt uppgift ska några av dem ha legat riktigt svårt. Vi avslutade träningspasset med att göra några dirigeringar. Mingla såg vart de lades ut, men Holly fick hämta emellan så hon hade inte stenkoll på var de låg. Men tack vare att den lilla flickan är så lyhörd så fick vi använda visselpipa och viftande armar, men sen hittade hon. Två stycken plockade hon in där, och jag är så himla nöjd.
Bea och Diezel var också med. Diezel tyckte det var jättekul, och jag hoppas Bea följer med fler gånger. Lillasyster börjar lära sig massor, så snart kan hon börja jobba Diezel helt själv.

Sim fick komma ut och göra två dirigeringar han också. Eller rättare sagt så gjorde han som vanligt. - Jag kan själv, matte. Så det slutade med att jag fick gå ut och hämta honom. Vi fick visa på dummiesarna, så linjetagen blev mer eller mindre markeringar för honom. Men han var otroligt duktig och brydde sig inte om alla andra hundar.

Nu ska jag iväg en sväng till skolan, men förhoppningsvis hinner jag lägga upp alla nya bilder under eftermiddagen/kvällen.

Inga kommentarer: