söndag 29 april 2007

Jaktprovsdebut för Mingla

Trots att vi varit bortresta hela veckan så var jag sugen på att starta på jaktprov när det ändå var så nära. De hade platser kvar så vi testade. Första momentet var en enkelmarkering på land, men utmed vattnet. Skottet och kastet kom och Mingla satt perfekt kvar vid min sida tills hon fick kommando. Hon kom snygg in med anden och lämnade av. Andra momentet var ett riktat sök, så vi fick i stort sätt bara vända oss om och sen kom ett skott och så skickade jag henne. Gav henne söksignal för tidigt så hon hittade inget. Kallade in henne igen och frågade domaren om jag var fel (misstänkte det eftersom hon inget hittade trots bra sök). Så jag skickade igen och hon sprang längre ut och började söka när söksignalen kom och plockade in en and, och andra skicket var lika snyggt.

Vid söket var hon vid en lite en två gånger och då bad domaren mig kalla in henne, och hon kom utan problem, något jag inte är bortskämd med efter den andre svarta. Hon satt snyggt kvar vid sidan tills domaren kollat färdigt. Tyvärr låg kaninen vid den enen så han fick bryta provet. Men vi fick gärna fortsätta när vi ändå åkt dit. Så jag skickade igen, hon gick då rakt ut till kaninen och kom in med den och lämnade i hand. Snyggt, sa domaren, men tyvärr ett par minuter för sent. Resten av söket gjorde hon bra, hade svårt att hitta när det var två vilt kvar. Domaren visade mig var en av dem låg så vi gjorde ett snyggt linjetag och hon fick lyckas.

Kände mig först besviken eftersom hon tog upp kaninen direkt efter att provet var avbrutet, men domarens fina beröm och lite distans gjorde att jag ändå var jättenöjd. Med lite mer viltvana trodde han att det skulle bli en riktigt duktig hund. Så nu tar vi en paus med lite mer lydnad och lite spår så ska vi ge oss på ny start på jaktprov i höst. Tilläggas kan väl göras att jag tror det var 3 av 16 hundar som gick till pris på rutan, de flesta plockades bort på söket så vi var inte ensamma.

Inga kommentarer: