torsdag 11 januari 2007

Där satt det!

Har ju försökt få Mingla att gå ut längre på söker och inte stanna tio meter bort om hon inget hittar. Men peppar peppar hon verkar ha fattat! Idag lade jag söket på samma ställe som igår, dummiesarna på ungefär samma ställen och skickade henne två meter längre fram mot igår. Hon låg lugnt kvar och väntade medan jag lade ut söket, även att jag gick där och kvackade så kom det ingen lös hund efter mig. Sen låg hon kvar där ända tills jag sa att hon fick komma. När jag skickade henne så for hon iväg som en skottspole och letade reda på en dummy.

Avlämningarna var också toppen. Hon satte sig lugnt och fin och höll kvar dummyn tills jag bad om den. Vi lade den bakom oss och jag tittade ut mot fältet igen. Mingla var ivrig men jag lät henne vänta några sekunder för att fundera på vad hon skulle göra. När jag skickade for hon iväg i full fart igen och kom med nästa. Hon tog in fyra dummiesar och fick sedan ligga lös bakom mig medan Sim tog de andra tre.


När Mingla fått pusta lite så körde jag lite teckenträning. Stoppsignalen är inga problem. "Ut" verkar också ha kopplats in i systemet. Hon gjorde några fina ut-stopp-ut och även några stopp-inkallning-stopp. Den lilla kråkan är jättenöjd när hon förstår vad vi ska träna.


Sim, min fina lilla kille, har också börjat bli jätteduktig. Han klarar nu att ligga kopplad tio meter bort och vara helt tyst. Det är bara om jag kommer i närheten, lite mattekär är han allt, som han piper. Han fick anstränga sig lite för att hitta de tre sista dummiesarna och sen lade jag ut två linjetag som gick så där. Han far g

ärna åt alla andra håll och jag får nog göra några till utmed häcken hemma på gatan.
Sen var vi en sväng hos Linda och hundarna. Mingla och Vilja är nästan lika stora nu. Mingla är dock grövre. Det är över en månad sedan de träffades sist, men det släppte snart och de for runt och lekte. Så nu är det trötta hundar som sover omkring mig. Tyvärr hade jag inte kameran med mig idag. Men det får bli nästa gång.


Har anmält Mingla till Mjölby. Måste ta tag i trimningen så det blir gjort i tid, lika bra att få det gjort direkt...

Inga kommentarer: