lördag 9 juli 2011

Tack och lov för fantastiska medmänniskor!

Idag, efter att ha sovit några timmar efter jobbet, tänkte jag vad skulle passa bättre i värmen än en simtur för både mig och hundarna. Vi åkte till ett bad där hundar är tillåtna eftersom jag är lite kinkig med i vilka vatten jag badar. För att, trots att det är tillåtet, visa hänsyn till de andra gick jag och hundarna i vattnet utmed vasskanten. Vi simmade en härlig tur och skulle gå upp när Miss Fine börjar skrika hysteriskt. Min första tanke var orm, men de har jag hört att de inte kan hugga i vattnet och i så fall var det ju troligen en ofarlig snok, andra tanken var att hon skurit sig på glas.

Men båda gissningarna var fel. I ena baktassen och svansen satt ett stort fiskedrag med tre krokar fast. Jag fick ta ett fast tag runt både svans och ben med ena handen och lyfta hunden med andra och bära upp henne på land. Ett par som också var vid badplatsen med en hund kom framrusande och undrade om de kunde hjälpa till. Mannen satte in Branwen och Mingla in i bilen och kvinnan hjälpte till att hitta en tång. Gemensamt fick vi loss draget och otroligt nog så satt det inte fast ordentligt utan lossnade relativt lätt och jag kan inte ens hitta något sår och hon ömmar inget.

Paret som hjälpte till var fantastiska och så skönt att det fanns någon i närheten, och inte minst hundvana människor som erbjuder sin hjälp direkt. Dagen blev inte riktigt som tänkt, men som tur är verkar det inte vara någon fara med Miss Fine och min chock har lagt sig.

Inga kommentarer: