måndag 18 augusti 2008

Elitprovspremiär

I går var vi på elitjaktprov i Norrköping. Inte för att starta (vi måste ju genom öppenklassen först) men för att vara funkisar och se och lära. Vi fick se flera duktiga hundar och träffa många trevlig människor.

Vi vattendirigeringen låg det tre dummiesar ute för varje par så den sista fick bli Minglas uppgift att plocka in. Det var ju värt ett försök! Dirigeringen såg ut så att det först var en ö ute i vattnet och dummiesarna låg i vattnet utanför en liten udde på vänster sida om ön. Jag var först inne att skicka henne i vattnet eftersom det oftast går bäst, men liksom de flesta andra hundarna så ville hon upp på land. Istället för att bråka med henne så fick hon som hon ville. Först uppe på gungfly ön så försökte hon dra åt sitt älskade höger men med stopp och ut tecken så gick hon rätt och kom snart in med en lysande orange dummy i munnen. Min älskade lilla tjej!

Sen fick hon springa av sig ute på gungfly söket och rensa upp de dummiesar som sista paret inte fick in. Eftersom jag inte ville stå hela dagen i regnet i väntan på de fyra sista dummiesarna hjälpte jag henne en del i form av dirigeringar medan jag kämpade runt där ute tillsammans med henne för att plocka in snitslarna.

Så rolig hon är min lilla Mingla, ibland (oftast på land) så har vi problem med dirigeringarna, men i det här läget. Efter en hel dag i bilen och skott på skott så bara löser hon uppgiften hur lätt som helst. Jag är så stolt över min hund som ändå löste samma dirigering som elithundarna gjorde. Känns hoppfullt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!

Jag är helt övertygad att ni kommer att gå riktigt långt du och Russins favvosyster Mingla.

Kramar
Ulrika och Russin