fredag 6 juni 2008

Äventyr

Jag är dålig på att uppdatera så ofta, jag vet. Men speciellt nu i detta väder så är man gärna ute, eller kanske inte. I solen var det över 30 grader när jag tittade på eftermiddagen.

Sitter nere på Flathult och uppdaterar... Kom hit i går runt lunch och hjälper Anneli att hålla koll på hennes flock medan hon är på utställning. Foxy är ute med sina syskon, hon är väl inte överlycklig men det är bra träning. Och hon säger inget så länge jag inte är närheten, då vill hon gärna tala om för de andra "att det där är minsann MIN matte så håll er borta". Mingla är inte lika missnöjd som hon var i nyår, men hon skulle hellre vara min svans. Utmärkt träning, säger matte! Hon har jättesöta Trolla som sällskap (och Pippi, Dogge har varit där en sväng också) och de har kul och busar emellanåt.

Just nu ligger Dogge och sover på mina fötter. Han är så go! Jättemysig och en sån där underbar rejäl hane, vacker att se på. Och Farbror Japan ligger bredvid. Han har så himla härlig personlighet. Små egenheter som gör honom så härlig.

Hade lite äventyr förut. Undrade varför det lät så fruktansvärt mycket från ena valphagen. En valp stod och illskällde och jag fick gå och kolla. Två valpar hade rymt från valphagen och var utanför. Jag lyfte in dem och fäste fast kompostgallret med ett snöre igen. Efter en stund var det samma sak igen. Två valpar ute. Lyfte in rymlingarna igen och knöt en ny tråd, många fler varv och fler knutar. Idiotsäkert tänkte jag, men ack så fel... Efter en stund så började vrålandet igen. Nu möttes jag av lilla Aaron och en valp till i köket, och på altanen två andra. Den femte, den som skälld, stod kvar i valphagen och gapade. Som tur är så kom de ju ingen annanstans än in i köket eller ut på altanen men där ska de ju inte vara. Lyfte in dem och fick börja leta. Till slut hittade jag en koppelkrok som jag kunde fästa gallret med. Nu ska nog de små liven ha lite mer utmaning för att ta sig ut i alla fall.

Rapporten från Hasslarp meddelade att Smilla stod bakom certet (synd) men kennel blev BIS-2 så det är bara att gratulera!!

Nu är det dags att börja utfodringen. Om jag lyckas väcka pojken på mina fötter så jag kan flytta på mig...

Sen ska jag låta Mingla jobba lite. Vi har en dirigering som ligger och väntar...

Inga kommentarer: