lördag 7 juni 2008

Likheter och dirigeringar

I går kväll när vi gick kvällspromenaden så hade jag Dogge, Japan och Ulla i koppel och Mingla och Foxy lösa. Vad lika mor och dotter (Ulla och Foxy) är i sin gångstil. Det var två damer som gick med sånt vickande på höfterna att hela hunden gungade, och det var just Foxy och Ulla. De har samma stil att äta mat också. Foxy äter just nu med sina syskon, men hemma ligger hon ner när hon äter och det gjorde Ulla också.

Nu är det städat och klart hos alla hundar, så jag har precis varit nere vid tjärnen för att träna Mingla. Sen internatet har vi jobbat på linjetagen och klart att de fortfarande kan bli mycket bättre så är det ändå redan redan förändring. Så vi provade några linjetag på vattnet. Först kastade jag ut en dummy på vattnet och sen gick vi runt en bit bort så jag kunde skicka henne. Det var inga problem. Innan vi gick därifrån lade jag ut en på en liten halvö och så började vi gå. När jag var i andra "hörnet" kastade jag i en dummy till och sen gick vi över på andra sidan. Nu hade jag dummiesarna i ungefär 90 grader från varandra. Jag började att skicka på den första jag lade ut, eftersom Mingla var mer fokuserad på den sista. Jag bestämde mig för att "det här kommer funka" och så skickade jag. Mingla kastade sig i vattnet och gav sig av utåt. Ett par gånger fick jag stoppa henne för att hon skulle gå till den andra, men hon löste uppgiften! Den andra var inga problem med, men det var den första jag trodde skulle vara en utmaning. Perfekt att ha kunnat träna lite vatten, vi har inget bra hemma.

Känns inte som om vi står inför en omöjlig uppgift i alla fall. Mingla är lätt att lära, nu när jag vet lite bättre hur jag ska göra. Vi ska vara noggranna och träna på!

Inga kommentarer: