måndag 2 juni 2008

Internatet

Jag vet att jag lovade att uppdatera bloggen under helgen, men efter en vecka som varit full med arbete och skola och hundträning så blev helgen lika full. I fredags var vi på Rix FM Festival i Linköping med artister som Brolle, EMD, Patrik Isaksson, Amy Diamond och Takida. Superbra! I lördags åkte jag och Emma till Jönköping när festivalen var där. Mina favoriter BWO var med där, men även de andra artisterna Linda Bengtzing, Ola, Anders Johansson, Sibel och Brolle (igen) var jättebra. Helt klart värt att åka ner dit. Har sammanlagt tagit ca 500 kort under kvällarna så några bilder kommer upp på sidan så fort jag hinner…

Nu har vi då äntligen varit på det efterlängtade internatet. Jag vet knappt vart jag ska börja. Allt har varit toppen!

Förra tisdagen var vi hemma hos Birgitta och tränade. En försmak av vad helgen hade att erbjuda. Mingla har ju lätt att ta till pip och jag vill inte att det ska bli värre, men efter en stund med Birgitta så var det stor skillnad. Vi fick börja med lite fotgående och sen fortsatte övningarna. Det var härligt att se hur stor skillnad det blev på Mingla direkt. Bland annat så provocerade Birgitta henne (oss) genom att ge Mingla varsågod-kommando på apporterna och Mingla knallade så det sjöng om det.

Så fram till internatet så hårdtränade vi de övningarna och det gav resultat.
Internatet började på fredagkvällen med hundsnack och vi fick ställa upp mål för 2008 och drömmål. På lördagsmorgonen gav vi oss ut på fältet och började träna. Vi började med fotgående och sen så fick hundarna ligga i en klunga ett antal meter ifrån oss och en och en fick en förare komma ner åt gången med sin hund. Där fick vi ett par enkelmarkeringar och Birgitta provade hur många som hade stadga på sin hund. Träningen sen i tisdags hade verkligen gett resultat för Mingla var den enda hunden som inte knallade. ”Nehej, den går jag inte på igen” sa Mingla och tittade på mig. Vi har lagt in dubbelkommande vid apporterna och kommer inte båda så får hon inte hämta.

Förmiddagens övningar följdes av lite vattenarbete efter lunch. Där fick vi prova linjetag över lilla tjärnen, men det var svårt. Vi har inte jobbat med sånt alls men Mingla tog sig över med lite hjälp från Jonas.

Efter vattnet var vi tillbaka på fältet och jobbade med linjetag och dubbelmarkeringar. Först kastade Jonas ut en hel hög dummiesar uppe på kulle och sen kom en dubbel ner mot skogen. Hunden fick hämta en, föraren skulle bestämma vilken, och sen kom ett skott i linjetagets riktning och sen skulle hunden skickas däråt. Efter det skulle sista markeringen in.
Det jag är mest glad över är att Mingla på eftermiddagen, medan hundar tog dubbelmarkeringar och det sköts, så kunde hon koppla av. Bitvis låg hon till och med vid min ryggsäck och SOV!
På kvällen blev det grillat och sen Schlagern, en otroligt rolig kväll. Ni som var där vet vad jag menar, ni andra missade något!

Söndagen bjöd på ytterligare en dag med varmt väder. Hundarna fortsatte att utmanas. Bland annat på ett sök inne i skogen. Vi stod en bra bit ut på fältet och en stenmur skiljde fältet och skogen åt. Hundarna skulle först skickas ut, ta sig över muren och sen börja söka.

Eftermiddagens övning var något som jag blev väldigt glatt överraskad av. Vi fick, en och en, göra enkelmarkering på enkelmarkering där vi backade längre från nedslagsplatsen , som hela tiden var densamma, och se hur långt hundarna klarade. Mingla (och en till, en härlig liten tollare) klarade hela vägen. Vet inte exakt hur långt det var men uppskattningsvis runt 175 m. Jag hade nog trott att vi skulle komma halvvägs, men jag är glad att Mingla överbevisade mig! Mingla låg dessutom och sov större delen av dagen mellan övningarna.

Jag är så underbart glad för min lilla bruna. Hon är verkligen en härlig hund och så otroligt rolig att jobba med. Nu ska vi fortsätta jobba på linjetag, framför allt nöta in ”ut” och raka skick.
Helgen var jättetrevlig, precis som jag visste att den skulle vara. Men jag skulle vilja rikta ett stort tack först till vår kära kennelmamma som alltid tar emot med öppen famn, och så Birgitta för allt vi lärt oss och hur stor skillnad det blev på så kort tid. Och så Jonas som också fanns där med bra tips och råd!

Foxy föresten, hon fick vara i hundgården tillsammans med sina syskon. Henne gick det ingen nöd på även om hon själv tyckte det först, är man en Foxy Queens så är man. På söndagsmorgonen när hon precis kommit ut (hon sov hos mig och Mingla) och de skulle få mat så morrade hon och jagade bort de andra. Det bor en liten tuff liten sak i den där söta lilla valpen, skenet bedrar…

I går föresten var vi och badade på eftermiddagen. Mingla fick inte gå i förrän hon låg och kopplade av, men när hon väl kom i vattnet så gick hon inte upp. Vi låg och solade i en halvtimme och hon simmade runt runt. Hon var supernöjd. Snacka om att vara självmotionerande…

Kommentarer
Ulrika & Russin:Hejsan!Jätteroligt med uppdateringen! Jag förstår att du är nöjd och vad skönt att lilla Mingla kan koppla av så bra. Russin blir också bättre och bättre på det.Kramar och Nospussar
Kathrine G:Så gøy å lese!! Heie søstrene Choklad. Begge klarte de lange markeringene... Gleder meg til å treffe dere på Årstreffet. Hilsen Kathrine, Milka og Bella

Inga kommentarer: