lördag 29 maj 2010

Snabbvisit i Scotland

Hemma igen efter några dagar i vackra Scotland. När jag satt på tåget från flygplatsen bara njöt jag av den fantastiska naturen. Jag åkte dit för att hälsa på Andy Platt som tränar och föder upp spaniels. För två år sedan vann han Championshipet med sin fina tik Chloe.

Chloe - FTCH Clover Amythyst


Under dagarna som gått har vi varit ute med hundarna, Andy har visat lite hur han tränar sina spaniels. Framför allt springrar men även några cocker och så en labrador. Han har fantasiska marker med både skog och fält, och så en bäck man kan skicka hundarna över, allt precis utanför huset!

I tisdags var vi iväg på viktigt uppdrag. Vi skulle transportera 6500 ett dygn gamla fasaner från ett av Bucchleuch Estates till ett annat estate som köpt fåglarna. Perfekt tillfälle att få se hur det går till när fasaner föds upp. Visste ni att man kan förvara äggen kallt i många dagar innan de börjar ruvas? Här samlade de ihop ca 9000 ägg innan de började värma upp äggen, för att på så sätt få så många som möjligt att födas vid samma tillfälle. När vi kom upp till det andra estatet uppe vid kusten levde alla 6500 fasanungarna fortfarande och gamekeepern där var imponerad. Han var jättetrevlig och berättade hur de gör för att föda upp fasanerna.

I augusti ska jag åka tillbaka till Andy och hjälpa till i hans kennel. Då ska hundarna följa med och jag tror att jag kommer få en fantastisk höst i UK.

1 kommentar:

Ullis sa...

Ååååhhh så roligt att läsa!!!!

Ett lass fyllt med kramar
Ulrika och Russin