söndag 25 juli 2010

Årsträff på Flathult

I går var det årsträff på Flatterhaft, på grund av tollarspecialen blev det att åka ner lördag morgon. Redan på första rutan tabbade vi till det, Mingla kom inte ihåg den sista i trippeln och tog dessutom inte mina tecken. Ena dirigeringsstationen gjorde hon ok, och även andra markeringsstationen. Vattnet var riktigt krångligt och blev omständigt, men det var å andra sidan inte en sån diringering som kanske förväntades lösas med lite mer handling. Sökstationerna gick ok men inte mycket mer. Jag var inte nöjd och jag var säker på att det inte skulle räcka till final så när Anneli kom med visselpipan (finalbiljetten) åt vårt håll var jag säker på att det var Håkan som satt bredvid mig som skulle få den. Men vi fick båda varsin!

Vattenarbetet i finalen löste Mingla jättefint. En dirigering först där det på vägen ut sköts och kastades en markering åt den andra hunden i paret. Mingla försökte vända mot den men tog direkt mitt tecken och fortsatte på dirigeringen. Den andra hunden i vårt par är en ung duktig tik som aldrig gjort vattendirigeringar förut. Hon var bra långt ut i alla fall, men när markeringen föll så blev det lite för omständigt och de valde att kasta en markering ute vid dirigeringsområdet för att hunden i alla fall skulle gå ut och lyckas. När jag sen skickade på Mingla märktes det att hon hörselmarkerat den, trots att jag hållit för ögonen på henne. Men det gick lätt att få henne till den andra markeringen istället. Del två av finalen var ett sök där två hundar skulle arbeta samtidigt. Förarna stod med ryggen åt varandra och skickade åt varsitt håll. Efter ca halva tiden bytte man sida. I tredje delen var det en dubbelmarkering som gällde. Det var riktigt brant terräng och den ena dummyn hamnade ner i tjock vegetation. Där hade Mingla svårt att få vittring på den och det blev lite omständigt.

Vi slutade på tredje plats. Carola och Kajsa vann med Kent och Guinness som tvåa. Håkan och Frank blev fyra, Ing-Marie och Wilda femma och Peder och Pelle sexa. Grattis Carola!!

Inga kommentarer: