måndag 25 maj 2009

Elmia Game Fair

I går var vi på Elmia Game Fair, första gången för mig. Jag skulle hjälpa till i SSRK's monter och hade med mig hundarna som också fick vara i montern. Eftersom det var rätt lugnt och vi var flera i montern så hann man även gå runt och titta lite. Mitt inköp blev en ljus skjorta att ha under västen.

Dessutom var Mingla och jag med i vattenapporteringstävling och Elmia Hinder Cup. Hindertävlingen gick till så att förare och hund skulle ta sig runt en bana och plocka upp fem apporter. Första hindret var en grind som hunden helst skulle genom (det var ett lagom hål) och föraren över, sen en tunnel som hunden skulle genom och i den låg apportern, sen var det över en smal bro ut på en liten ö för nästa apport, sen skulle hunden upp på ett a-hinder där fjärde apporten låg och sista apporten låg bakom en tunna. Den tyckte Mingla var svårast eftersom hon hamnade på fel sida staketet (svårt när det går fort). Det var inget noga med avlämningarna (hunden var tvungen att lyfta apporten, sen fick föraren ta upp den) och i slutet gällde det att förare, hund och fem apporter fanns på podiet. Vinnaren tog sig runt på 39 sek, vi tvåa på 41 sek och trean på 50 eller 51 sek. En fodersäck, en dummy, två wiskeyglas och ett paket med tuggben blev vinsten. Mingla hälsar att hon föredrar denna apporteringsgren (om någon vet hur man tränar upp farten på sin matte så tar hon gärna emot det!) och undrar om man kan bli hinderbanechampion? För då vill hon satsa på det istället...

Annars hade hundarna det rätt bra. En bra dag för sociala hundar med folk som vill komma fram och prata, men det var tre trötta hundar jag hade med mig hem. Och Diezel som också var med var rätt trött han med när jag lämnade av honom.

Tack SSRK/Småland för en trevlig dag!

Inga kommentarer: