torsdag 16 april 2009

Working test

Rapport från måndagens workingtest...

I måndags morse ringde klockan vid kl 4 och kl 5 var vi på väg mot Småland och Vegby Challenge Cup. Efter genomgång var det raka vägen ut på stationerna.

Vår första station blev nummer 2, dirigeringsstationen. Mingla inledde klockrent med en ursnygg dirigering. Rakt ut på linjen jag anvisade henne. Tog upp vittringen direkt vid söksignalen och snabbt tillbaka. Sen gick det utför (i mina perfektionsögon). De andra stationer var olika typer av markeringsstationer.

Station 1 var vatten, en relativt enkel markering men som hamnade bakom en sten och väldigt inbjudande till att ta landvägen in, vilket Mingla gjorde. Sen skakade hon prydligt av sig vattnet innan hon lämnade av.

Station 3 var en walkup. Den andra hunden började och Mingla laddade för fullt. När det var hennes tur så drog hon ut mot rätt område för första markeringen (av dubbeln) men benen var snabbare än hjärnan. Fick blåsa stopp och skicka tillbaka, skönt var att hon tog mina anvisningar direkt och den kom in. Den andra markeringen var betydligt snyggare.

Station fyra var en markering låångt bort. För att ta sig dit var hunden tvungen att hoppa över ett dike dessutom var det träd ivägen och svårt att se nerslag. Mingla var inte säker på var den hamnat men hon gav sig ut i området men där blev det sök i större område än jag vill ha det.

Sista stationen var det många som var nervösa inför vilket visade sig inte vara så lustigt. En dubbel, den ena hamnade rätt nära och den andra på andra sidan en bäck. Jag bestämde mig för att vi skulle ta den närmsta först vilket Mingla var med på. Den hade hamnat svårt och hon fick inte vittring på den så hon gav upp istället för att leta mer och gav sig ut mot nästa. Men jag stoppade henne och skickade tillbaka. Till slut kom den in. Den andra började hon leta efter där hon hittat den första. Fick med två kommandon över henne över vattnet men där tog hon en vid lov innan hon kom i rätt område.

Jag var ju innan mest nervös för dirigeringarna men det var samtliga markeringar som strulade, och de brukar var sååå mycket bättre. Hon är ju en flat! Jag tror att mycket beror på att hon var så överladdad, åtminstone hoppas jag det. Jag är trots allt rätt så nöjd med poängen, men det är ju så irriterande när man vet att det kan gå bättre.

Station 1: 17
Station 2: 20
Station 3: 16
Station 4: 17
Station 5: 12
Summa: 82
Plac.: 11

Inga kommentarer: