lördag 8 november 2008

Grande Finale!

Idag har vi haft Grande finale på detta jaktår. Jag som i nyår hade tänkt att vi skulle lyckas ta vår 1:a i nkl under året och tyckte det var ett stort mål, trodde aldrig att vi skulle vara så här långt några månader senare.

I går kväll anlände vi till mina kusiner, åt lite mat och umgicks innan sänggång. Väckarklockan ringde sedan i morse 5:45, äta frukost, rasta hundar, in med Mingla i bilen (Frozza blev kvar hos min moster, morbror och kusin) och så iväg. Lite pirrigt kändes det i magen, men det var inget mot vad det var när jag stod vid avtagsvägen och väntade på domaren som skulle möta upp. Bil efter bil med jaktklädda folk svängde in på vägen, glatt vinkande. Väl på plats får jag veta att vår debut på a-prov, i kkl, blir på en jakt med 12 skyttar under klappjakten på fasan. Två kkl hundar och en hund för praktiskt prov fanns med och efter macka gick vi ner till första såten.

Mingla blev nästan väl exalterad när det började smälla åt alla håll och kanter. När hon till slut fick börja jobba så blev det full fart. Sökarbete efter allt fallet. Den sista vi tog in på det öppna fältet var en skammad höna som jag av ren tur fick sån på som låg och tryckte under gräs. Mingla tog upp den och vi kunde lämna av det apporterade viltet. Sen fick vi kolla av hagen på andra sidan vägen efter vilt, även om hundar redan jobbat där. Sedan blev det i vassen i utkanten på såten ifall några tagit sig dit. Minglas apport här blev en kvarglömd and. "Inget ska lämnas kvar" sa Mingla och satte full fart in till matte.

Efter en god lunch bestående av ris och gryta så bar det av till nästa såt. Skyttarna passerades ut och drevet började. En hundförare som kom ut från några buskar fick Mingla att börja skälla och jag tänkte att det var kört, men jag fick tyst på henne och senare sa domaren att det varit på håret, men eftersom hon blev tyst så var vi kvar. Mingla fick två fina markeringar och sen blev det eftersök på såten. Innan domaren gick för att följa hunden på det praktiska provet, så meddelade han att båda kkl hundarna var GODKÄNDA! In i törnbuskarna och min underbara lilla bruning gjorde vad hon skulle och kom in med en död och en skammad fasan. Mycket av eftersökarbetet blev utan apporter men det var underbart att se att hon inte gav upp. Till slut märktes det att hon var trött, men efter en kort paus vid sidan så var det full fart igen. Tillbaka på gården, det närmade sig slutet på sista såten. Mingla markerade två fasaner vid olika tillfällen med en annan hund hann precis före. Vi fick gå med ner till vassen för att kolla av där en sista gång. Sex fasaner hade de redan plockat upp och de andra började gå därifrån. Domaren bad mig och praktiska provhunden att söka av området för säkerhets skull. En stund senare hör jag hur Mingla är mer energisk nere i vassen och snart kommer hon med en skammad höna, som var riktigt kry och säker farit omkring med bra fart. Domaren såg apporten och gav oss extra beröm.

Vid viltparaden avtackades skyttarna och sedan presenterades provhundarna för dagen. Alla tre blev godkända.

Så mitt år där jag bara tänkt mig en 1:a i nkl har gått över förväntan. Nu är planen att Mingla ska få lite semester från jakten och sen tar vi nya tag i vår. Återkommer med resumé av året när det även kalendermässigt börjar dra sig mot sitt slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

GRATTIS Malin och Mingla!
Ni är så jätteduktiga

Kramar och Russinpussar