torsdag 21 juni 2007

Min underbara lilla hund

Jag har en helt underbar liten hund. Idag har vi varit ute och kört ett ordentligt träningspass. Hade (för en gångs skull) planerat upp passet i god tid innan, annars brukar det oftast bli precis innan man tar ut hunden ur bilen.

Jag bestämde ställe efter naturen runt omkring, ville ha både vatten och land, vatten mest för att få störningen. Först lade jag ut ett sök i skogen, sen tog jag ut hunden och tränade kontakt och fotgåendet. Har ett nytt kort träningskoppel som är så himla bra. Kastade dummiesar runt omkring henne och nu försökte hon inte ens ge sig efter dem. Kastade till slut ner två stycken i vattnet och sen gick upp i skogen. Skickade ut henne på söket, fick stoppa henne en gång då hon var på väg mot vattnet, men sen började hon söka som hon skulle. När hon plockat in två av fem dummiesar gick vi över till vattnet och hon fick plocka in en dummy. Sen upp till skogen igen och ta två dummiesar till. Den sista gick jag ut och hämtade. Sen tog vi vattnet igen och tog upp den sista därifrån. Andra gången vid vattnet var hon riktigt lugn.

I skogen hittade vi en bra rak stig över en liten backe där jag lade ut ett linjetag. Har upptäckt att Mingla tycker det är roligast när hon får en utmaning, så jag lade ut tre stycken med några meters mellanrum. Gjorde klart för att skicka och gav kommando, sen pushade jag henne så hon gick förbi de två första och gav söksignal vid den sista. Den lilla bruna stjärnan gick precis rätt och kom med den tredje och sista dummyn, plus att hon gjorde en snygg avlämning. De andra två var inte heller några problem.

Vätskepaus och så lite stopsignal. Favoritsysselsättningen sa Mingla och var med på noterna direkt. Gick ut och lade en dummy i skogskanten och skickade henne mot den. Blåste stopp och hunden stannar. Kallade in en bit, blåste stopp och gav ut kommando. Och rätt blev det här också.

Sista grejen blev ett linjetag in i skogen med en dummy i vattnet som störning. Trodde att det här skulle bli svårt eftersom hon blivit så het på vatten av allt badande och simmande som hon och Sim gjort. Det syntes att hon bra gärna ville gå i vattnet, men "min matte säger in i skogen, så då gör jag det" och hon kommer med dummyn.

Kände mig så nöjd efter detta träningspass så hundarna fick bada som de ville en stund. Mingla tog sig en rejäl simtur runt bland tången som stack upp. Något ska man ha i munnen...

Inga kommentarer: